EPK

"Rösten från det Karelska näset" - Press release Swedish Tolkningar av Edith Södergran 5.91 MB
The voice from the Karelian Isthmus - Press release English Interpretations of Edith Södergran 6.35 MB
Press photo Photo by Josef Mauritzson 3.76 MB
Press photo "In the forest" Photo by Josef Mauritzson 367 KB
Cover art "Höst & Landet som icke är" Photo & Art work by Josef Mauritzson 5.93 MB
Album cover art "Rösten från det Karelska näset" Album cover "The voice from the Karelian Isthmus" 4.6 MB
Cover art "Höstens bleka sjö" 1st singel from the Edith Södergran-project

Photo & cover art by Josef Mauritzson, Shamo
2.59 MB

Date of release: February 23rd

Mattias Lies releases the 2nd single from the Edith Södergran project

At the end of 2023, Mattias Lies released the Edith Södergran single “Höstens bleka sjö”. Now, he is back with Edith interpretation number II, which includes two poems from different eras of the poet's career. While the poem “Höst,”which opens the song, belongs to Edith's youth poetry, the well-known and celebrated “Landet som icke är,” was one of the last poems she wrote before her death in 1923. This famous existential poem is based on her illness and longing for death. Already at the age of 16, Edith was diagnosed with TB and death was constantly present in her life and poetry to the end of her days. The juxtaposition of "Höst" and "Landet som icke är" in Lies' interpretation delves into the evolution of Edith's poetic journey, spanning her youth and the poignant moments before her demise 100 years ago. The new single will be released on the 25th of January via the label Quality recordings.

 Edith Södergran's poetry reveals a deep connection between life, death and the eternal search for meaning. When you delve into Edith's poetry, you realize that, even at a young age, she encountered death more frequently than we do in our modern society. In the past, people died in their homes, as Edith did, and death was a more integral part of life. But things have changed, and now we live in a time where death has been relocated from the home to the palliative wards of our hospitals. With eternal youth as a guiding light, aging and, eventually, death become the ultimate threat. The question, says Mattias Lies, is whether it needs to be like that.

“I believe it's hard to appreciate life if we don't understand that there’s a certain point in time where every road ends; he says and continues: I think our fear of death prevents us from living fully. We rarely talk about death because it is painful and since our experiences don't always match each other's. Sadness, darkness and pain are actually counterweights to joy, light and hope. In the midst of all the darkness that Edith conveys in her poem "Landet som icke är", one can perceive a light, a longing for love and a wish to reach the final rest. Edith's consideration of her journey towards death is vital in its darkness, it is honest and dreamy at the same time and it invites us to reflections that are well needed in our time.”

 

SWEDISH

Efter december månads Edith Södergran-singel ”Höstens bleka sjö” är Mattias Lies åter aktuell med Edith-tolkning nummer II som innefattar två dikter från skilda epoker av poetens karriär. Medan dikten ”Höst”, som inleder låten, hör till Ediths ungdomsdiktning så blev den välkänt hyllade ”Landet som icke är” en av de sista dikter hon skrev innan sin bortgång 1923. Sistnämnda dikt grundar sig på hennes sjukdom och längtan efter döden. Redan vid 16års ålder diagnosticerades Edith med TBC och döden var ständigt närvarande i hennes liv och diktning ända till slutet. Sammanställningen av "Höst" och "Landet som icke är" i Mattias tolkning fördjupar sig i utvecklingen av Ediths poetiska resa, som spänner över hennes ungdom och de gripande ögonblicken före hennes bortgång för 100 år sedan.

 Edith Södergrans poesi avslöjar en djup koppling mellan liv, död och den eviga jakten på mening. När man tar del av Ediths poesi så inser man att hon redan i unga år fått upplevt döden mer än oss nutidsmänniskor. Det fanns en tid då våra äldre dog i hemmets lugna vrå, liksom Edith gjorde, då döden var en naturligare del av livet. Men, saker har förändrats och istället så lever vi i en tid där döden städats bort från hemmet till sjukhusens palliativa avdelningar.  Med den eviga ungdomen som ledstjärna blir åldrandet och, på sikt, döden det ultimata hotet och frågan är om det behöver vara just så menar Mattias Lies.

 ”Jag tror att det är svårt att uppskatta livet om vi inte förstår att det finns en slutstation; säger han och fortsätter: Jag tror att vår rädsla för döden gör så att vi inte vågar leva fullt ut. Vi pratar sällan om döden eftersom den är så smärtsam och för att våra erfarenheter inte alltid överensstämmer med varandras. Sorg, mörker och smärta är i själva verket motvikter till glädje, ljus och hopp. Mitt i allt det mörka som Edith förmedlar i ”Landet som icke är” så kan man förnimma ett ljus, en längtan efter kärlek och att få komma hem till den sista vilan. Ediths betraktelse av resan mot döden är vital i sitt mörker, den är ärlig och drömmande på en och samma gång och den bjuder in oss till reflektioner som behövs i vår samtid.”

"Höstens bleka sjö"

Press release 

New single release: "Höstens bleka sjö"

Date of release: December 8th 2023

Label: MTA Production/ Quality Recordings 

Mattias Lies Breathes New Life into Edith Södergran's Poetry with Captivating Music.

The Finnish-Swedish poet Edith Södergran died 100 years ago and yet she is today more relevant than ever. Singer-songwriter Mattias Lies, another Finnish-Swede,  pays tribute to the feminist icon through his new album “Rösten från det Karelska Näset” ("The Voice from the Karelian Isthmus"). Edith Södergran, known for her revolutionary and visionary poetry, is a feminist literary icon in Scandinavia. Her charismatic poetry has resonated with readers for generations. Now, with Mattias Lies' interpretation, her words come to life in a whole new way. These are blue-white-and-yellow* songs, musically appropriate to the early 20th century. Mattias explains:  

"What she expresses in her lyrics, I have tried to express in music. Edith Södergran and I share an outward longing for life, an inward brooding and a pantheistically tinged melancholy.”

Edith's early passing is a reminder that we need to cherish that which we care about. In the aftermath of the pandemic, with ongoing wars, and for those who live in the shadows of society, counterbalance is needed - such as Edith's poetry; such as Mattias' music.

The first single from the album is the poem "Hösten's Bleka Sjö". The album will be released on Quality recordings on December 8th.

*blue-white-and-yellow is a synonym to the flag of the Swedish-Finnish people.